Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Lön på personnivå
- Telefonnummer
Ändamålet med behandlingenVid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
För att kunna fullgöra våra uppdrag som socialnämnd, ansvariga för kommunens LSS-verksamhet och som kommunal vårdgivare måste vi dokumentera uppgifter om dig. Vi behandlar dina personuppgifter med stöd av lagen om behandling av personuppgifter inom socialtjänsten (2001:454) och patientdatalagen (2008:355).
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
Övrigt om lagringstidSocial dokumentation, till exempel biståndsbedömningen, beslut och genomförandeplanen, raderas fem år efter att ditt ärende hos funktionsstödsförvaltningen har avslutats. Ett undantag finns om du är född den femte, femtonde eller tjugofemte dagen i månaden, i dessa fall kommer dina uppgifter att sparas och arkiveras med hänsyn till forskningens behov. Uppgifter om dig som dokumenteras i en patientjournal inom våra verksamheter för hemsjukvård eller rehabilitering kommer att sparas och arkiveras.
Mottagare av personuppgifter
Personuppgifter inom verksamheter för socialtjänst (inklusive LSS) och hälso- och sjukvård omfattas ofta av sekretess och bara behörig personal i funktionsstödsförvaltningen har tillgång till dina personuppgifter, till exempel biståndshandläggare, omsorgspedagoger eller sjuksköterskor. Uppgifterna kan komma att lämnas ut till andra myndigheter om det stöds av lag eller förordning, till exempel Inspektionen för vård och omsorg.
Övriga upplysningar
Om du ansöker om insats enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) eller enligt socialtjänstlagen (SoL) samlar vi in uppgifter om dig om dina personliga förhållanden och ditt hälsotillstånd. Om du sedan beviljas insats kommer vi fortlöpande att dokumentera planerade och genomförda insatser som rör dig.
Om du är brukare eller patient hos våra verksamheter för hemsjukvård eller rehabilitering kommer vi att dokumentera uppgifter om ditt hälsotillstånd och genomförda eller planerade vårdåtgärder i din patientjournal. Vi kan också komma att använda dina personuppgifter för att administrera avgifter och för att följa upp och kvalitetssäkra vårt arbete.
Dina personuppgifter sparas digitalt i verksamhetssystem och på papper i en personlig akt eller i en patientjournal.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål kan lämnas till:
- dataskyddsombudet för Malmö stad, via e-postadress dataskyddsombud@malmo.se eller telefon 040-34 10 00.
- Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Funktionsstödsnämnden
fsf@malmo.se