Livsmedel eller livsmedelsverksamhet - Lämna klagomål

Här kan du anmäla ett klagomål till miljöförvaltningen som gäller en livsmedelsverksamhet, till exempel en restaurang eller en livsmedelsbutik i Malmö.

Det som du kan lämna klagomål på kan till exempel vara brister i en livsmedelsverksamhets hygien och rengöring, förekomst av skadedjur eller felaktig och vilseledande märkning av varor.  

Det är den som säljer och serverar mat som ansvarar för att livsmedel är säkra och att hygienrutiner följs, kontakta därför i första hand livsmedelsverksamheten så att de kan göra något åt problemet. Genom att informera oss om brister i livsmedelshantering i Malmö kan miljöförvaltningen kontrollera att livsmedelsföretagaren tar sitt ansvar. 

Gäller ditt ärende en misstänkt matförgiftning eller allergireaktion? Då ska du istället använda någon av våra andra e-tjänster.

Misstänkt matförgiftning - Anmälan

Misstänkt allergireaktion - Anmälan

Lämna gärna dina kontaktuppgifter

För att kunna göra en så bra utredning som möjligt är det viktigt att du lämnar namn och dina kontaktuppgifter till oss och att formuläret fylls i så noggrant som möjligt.


Du kan välja att inte lämna kontaktuppgifter, det vill säga vara anonym, men då kan vi inte återkomma till dig om vi behöver ytterligare information. Chansen att vi ska kunna utreda din anmälan minskar då, och vi kan inte återkoppla efter att ärendet är utrett.

Skyddade personuppgifter

Du som har skyddade personuppgifter ska inte använda denna e-tjänst. Orsaken är att informationen som lämnas i e-tjänsten kan bli en offentlig handling. Det är heller inte möjligt att garantera fullständigt skydd från obehörig insyn. Kontakta istället miljöförvaltningen via telefonnummer 040-34 35 15 eller besök oss på Bergsgatan 17 i Malmö.

Våra öppettider är vardagar klockan 08.30-12.00 och 13.00-15.30

 

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa